lauantai 2. helmikuuta 2013

Lähtölaskenta alkaa...

Kaikki alkoi viime vuoden joulukuussa, kun sain kuulla että meidän koulusta on mahdollisuus hakea Kiinaan työssäoppimaan.
Enhän tietenkään voinut juosta vaihtotoimistoon ja kirjoittaa sopimusta vaan keskustelin asiasta hartaasti kihlattuni kanssa. Kihlattuni on ihanan ymmärtäväinen ja hän tietää jo minut niin hyvin ettei hän (minun onnekseni) tohtinut sanoa ei. Ikävähän minulle tulee häntä, meidän kahta kahjoa mäyräkoiraa ja yhteistä kotia :/ Ensimmäistä kertaa olen päättänyt astua oman turvaringin ulkopuolelle ja uskon että saan tästä kokemuksesta paljon irti.

Joten tästä se sitten alkoi muuttua todeksi:
Olin kyseisessä vaihtotoimisossa ja kuuntelin hartaasti kuinka vaihdosta vastaava henkilö kertoi mitä kaikkea vaihtoon liittyy. Aluksi oli puhetta että lähtisin Kiinaan 2 kk , mutta loppujen lopuksi päädyttiin 6 viikkoon. Ajattelin ensimmäiseksi pettyneenä "vain 6 viikkoa", mutta kun luin aiempien opiskelijoiden matkaraportteja kyseistä paikasta niin päätin että se 6 viikkoa on passeli aika minulle siellä. Ainoa asia mikä minua pelottaa tuossa 6 viikossa, on se mitä he ovat suunnitelleet minulle ammattiosaamisen näytöksi sillä aikaa on todella vähän! Olen siis valmistumassa tänä kesänä datanomiksi ja pääaineenani on  ohjelmistosuunnittelu. En todellakaan koe olevani mikään koodari, joten toivon ettei kyseisessä työssä tarvitsisi paljoa koodata  (varsinkaan kun ei ole googlea apuna!!!). Niin tosissaan kuulin myös että Kiinassa on estetty Facebook/Google, mutta lähteideni mukaan korealaista serveriä käyttäen voi kiertää kyseiset estot! c(;

Kaupunki mihin olen lähdössä on nimeltä Suzhou (kun kuulin tuon nimen aloin samana päivänä selailemaan netistä kaikki tiedot kyseisestä paikasta). Suzhou on päälle 6 miljoonan ihmisen kaupunki eli jengiä on enemmän kuin Suomessa ja se on tunnettu puutarhoistaan. Aloin miettimään jo että pääsen lämpöön ja kuinka otan kaikkia ihania kesävaatteita mukaan, mut kas kummaa siellä onkin melkein yhtä kylmä helmi-huhtikuum väli kuin Suomessa (joten bikinit voin unohtaa :D ) 

Sain pienen odottelun jälkeen "virallisen kutsukirjeen", ohjaaja varasi lennot ja voin nyt hakea viisumia. Lähtöpäiväksi siis varmistui sunnuntai 24.2 ja takaisin tulisin maanantaina 8.4. Lennot kestävät arviolta päälle 10 tuntia eli ne ovat tähän astisista lennoistani pisimmät! :S Onnekseni kuulin myös että kyseiseen kaupunkiin lähtee merkonomien puolelta toinenkin Laura, joten olemme nyt hengailtu ja keskusteltu tulevasta matkasta intoa puhkuen :). 

Olen opetellut tämän kuukauden perussanastoa kiinaksi, mutta helpommin sanottu kuin tehty! On erittäin vaikeaa oppia sanojen lausuminen, mutta olen onneksi löytänyt erittäin hyvän sivun ja pyrin harjoittelemaan päivittäin (etten ihan menettäisi kasvojani siellä).

Seuraavan kerran kirjoitan kun olemme Lauran kanssa saaneet toimitettua viisumihakemukset perille, joten siihen mennessä zai jian eli näkemiin! :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti