sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Suzhou to Shanghai

Onpas siitä jo aikaa kun viimeksi päivitin tätä blogia, mutta nyt taas uusimmat tapahtumat täältä! :)

Viime viikolla täällä meidän koululla oli "nuori yrittäjyys messut", johon osallistui myös suomalaisia! Täällä oli siis Kuopiosta ja Helsingistä opettajia/oppilaita, jotka osallistuivat omilla yrityksillään kyseiseen tapahtumaan. Oli mukava päästä puhumaan suomea ja seurata heidän toimiaan täällä. Opiskelijoita oli 4 ja kaikki olivat tyttöjä. He olivat kauhuissaan "reikävessasta" ja pyrkivät aina pidättelemään hotelliin asti ! :D Kyllä minulla siinä riitti hupia kerrakseen, sillä ei se reikävessa nyt niin kamala ole! Mietittiin toisen Lauran kanssa että varmasti ovat tytöt joskus käyneet "puskapissalla" ettei se eroa siitä mitenkään.
He tulivat koululleni tiistaina ja sovittiin että lähden käyttämään heitä päivän jälkeen ostoksilla Guan Qian ostoskadulla. Oli mukavaa näyttää heille paikkoja ja miten tingitään tuotteista. Oli myös hauskaa seurata heitä kun he tajusivat miten halpaa täällä on, sillä koin aivan saman ihmetyksen ekana viikkona täällä :) Nykysin olen oppinut kiertelemään, kyselemään ja sen jälkeen tekemään päätöksen. Kuulin että suomalaiset lähtisivät torstaina Suzhousta --> Shanghaihin, niin kysyin mahtuisimmeko Lauran kanssa myös mukaan. He sanoivat että kyllä mahtuu ja jopa minun rehtorikin sanoi että mahdumme (he liikkuivat koulun bussilla). Sain siis pitää torstaina-perjantain vapaana ja matkustaa Shanghaihin. Laura joutui tekemään työnsä 11-11:45 (Laura opettaa englantia yhdessä koulussa) ja tuli sen jälkeen minun koululleni. Odotimme tovin kouluni pihalla, sillä muut olivat vielä lounaalla. Kun aikaa oli kulunut jo puolisen tuntia niin laitoin tekstiviestin rehtorilleni, että joko suomalaiset ovat valmiita lähtemään? Vastaukseksi sain vain että " he lähtivät juuri, ette mahtuneet kyytiin". No kylläpä se hieman suututti, sillä kukaan ei ilmoittanut minulle suoraan vaan minulle ilmoitettiin vasta kun kysyin! Rehtori kysyi sen jälkeen että tarvitsemmeko jonkun neuvomaan meidät juna-asemalle (mutta tunnetusti koska kiinalaiset ovat niin perhanan hitaita,niin me olimme jo bussissa matkalla)
Pääsimme Shanghaihin puolessa tunnissa luotijunalla (Lälläslää suomalaisetpa joutu menemään 2,5-3 tuntia kämäses bussis!!) ja otimme taksin hotellille. Hotelli maksoi minulta ja Lauralta yhteensä 60e/3pvä, johon sisältyi aamiaiset joka aamulle. Huone oli siisti, tilava ja vessassa oli onneksi pönttö. :)
Tiesimme että hotellimme oli lähellä isoa ostoskatua(Nanjing Road), muttemme kuvitellut että se on noin 500 m päässä! Se oli todella mukava yllätys ja kiertelimme sitä jo illasta.
Perjantai aamusta menimme aamupalalle, joka sisälsi nuudeleita,mykyjä,kananmunia,riisivelliä,paahtoleipää ja monen muita herkkuja. Kyllä kelpasi täydellä mahalla lähteä liikkeelle! Ensimmäiseksi menimme käymään "feikkialueella" eli siis yhdelle metroasemalle oli rakennettu kunnon shoppailualue (paljon pikku liikkeitä jossa myytiin feikkituotteita, esim. Converseja, Mulberryn laukkuja, jne..). Siellä kulutettiin melkein koko aamupäivä, eikä mukaan tarttunut kun vaan postikortteja.
Matkasimme sieltä sitten takaisin keskustaan ja lähdimme kävelemään toiselle isolle ostoskadulle (Huaihai road). Kyseinen katu oli lastattu kalleimmilla merkillä esim. Dolce&Gabbana,Cartier,Tiffany Co, Prada.. jne..). Ei siis ihan meidän budjetille sopivia liikkeitä :S Käveltyäämme koko päivän niin jalat olivat niin kipeät että suuntasimme ajoissa hotellille nukkumaan.
Lauantaina menimme kuten kunnon turistit kiertoajelulle 2-kerroksisella bussilla ja kiersimme läpi yleisimmät nähtävyydet. Päätimme jäädä pidemmäksi aikaa kiertämään "vanhaa kaupunkia", joka oli yllätys yllätys taas täynnä pikku kojuja! :D Mukaani tarttui tällä kertaa tuliaisia, joten ei ollut ihan hukka reissu! :) Tulimme sitten takaisin kyseisellä turistibussilla keskustaan, jossa suuntasimme lähimpään Burger Kingiin! Hahhaa, alkaa tulla riisit ja nuudelit kohta korvista ulos, niin on kivaa välillä syödä jotain muuta. :D Illasta menimme meidän uuteen lempiliikkeeseen Forever 21, eli kyseessä on jenkkibrändi. Hinnat olivat samaa luokkaa kuin H&M:llä, mutta kyllä se 5 kerrosta vaatteita/tavaroita aina houkuttelee! Sieltä ostin ainoastaan alusvaatteita ja yhden paidan (ollaan tulossa vikana viikonloppuna uusiks Shanghaihin, niin ei viitsitty hirveesti ostella). Kävimme myös lauantai iltana tsekkaamassa paikallisen clubin, joka oli kyllä kuin jostain satukirjasta. :D Sisustukseen oli kyllä panostettu, mutta tanssilattiat olivat minimaaliset. Ihmiset olivat siellä kuin sillit purkissa ja jengi sai polttaa kaikkialla tupakkaa! Sai kokoajan varoa ettei kukaan polta reikiä vaatteisiin ja HUH mikä haju oli vaatteissa/tukassa kun lähdettiin pois! :S Olisi mukavaa jos hekin hankkisivat noin isoihin paikkoihin "tupakkakoppeja" tai laittaisivat ihmiset ulos polttamaan. Voin sanoa myös sen ettei baarimikotkaan ollut kovin koulutettuja, sillä pyysimme Lauran kanssa Gin Tonicit(koska he eivät myyneet ollenkaan olutta/siideriä koko paikassa!!!) ja sieltä tuli pienet lasit jossa toisessa oli pelkästään viinaa ja toisessa limpparia! :D Päätimme että ensi kerralla menemme vain oluelle lähellä sijaitsevaan Irkku pubiin.
Sunnuntaina lähdimme sitten kotia kohti! Luovutimme huoneemme siinä 12 aikoihin, josta lähdimme syömään Burger Kingiin päivällistä ja siitä suuntasimme takaisin juna-asemalle. Saavuttuamme Suzhoun juna-asemalle alkoi bussin metsästys. Kyseisessä paikassa on 3 eri bussiasemaa, eikä minkäänlaisia kylttejä mitkä bussit lähtevät mistäkin(ja jos oli niin kaikki oli kiinaksi!). Kyllä me siinä taas kirottiin kiinalaiset ja heidän putkimaiset ajattelutavat. Kaiken kruunasi se että satoi kaatamalla vettä ja nämä ovat rakentaneet kaikkialle jotkin hemmetin marmorilattiat jotka ovat erittäin liukkaat!! Siinä luistellessa löysimme onneksi lopulta oikean bussin, jolla pääsimme Guan Qian kadulle. Minä jatkoin matkaani metroon ja Laura hyppäsi toiseen bussiin. Metron jälkeen vaihdoin vielä bussiin (siihenkin pääsin vasta 3 kerralla, sillä 2 aiempaa bussia olivat niin täynnä). En ymmärrä näiden logiikkaa siitä että täytetään bussit aivan täpötäyteen, niin että aina kun ovet laitetaan kiinni niin joku jää niiden väliin. Huoh, kyllä siinä hieman kiehutti kun oli kuin uitettu rotta ja bussin lasit olivat niin huurussa ettei ollut varma missä sitä pitäisi lähteä pois. Onneksi sentään hyppäsin oikealla pysäkillä ulos ja pääsin viimein asunnolleni :D Täällä sitä taas ollaan ja yritetään saada lopputyötä valmiiksi, että olisi edes jotain millä näyttää ammattiosaamiseni. Pyrin nyt keskittymään tällä viikolla dokumentointiin eli ensi kertaan siis, Zai Jian! :)

Tässä on kuopiolaiset opiskelijat

Tässä on helsinkiläiset opiskelijat

Shanghain juna-asema

Meidän hotelli

Maisema hotellista :D

Löyty meiltä huoneesta telkkarikin! Tuli onneks englanniksin ohjelmia.

Sängyt oli hyvät, ei niin kovat kun koululla :D

Teetä ja puhdasta vettä tuotiin joka päivä lisää.

Jenkkibrändejä löytyi paljon.

Tämmöseen mentiin lauantaina!

Taustalla Bund

Näitä löytyi 3 päivän aikana 15 kpl
??

Tällasilla laitteilla ne pelas jatkuvasti ja sit niil oli hirmu kasa pehmoleluja :o

Metrolippu

Tää on siitä hullusta feikkiliike maailmasta

Laura löysi itelleen angry birds hatun :D
Tällasia puita oli puistoissa paljon :)

En oo viel maistanut kyseistä suklaata, mutta tulen kyl maistamaan! :D

Tuollaset ovat kiinalaiset "suojatiet" eli sillat jotka menee oikeiden teiden yläpuolil.

Oli monia korkeita taloja..

Ihana patsas :D

Siisti ravintolan seinä!

Nanjing road
Illat oli kylmiä joten kaakao maistui! :)

Radisson Blue hotelli ja sen ufo-ravintola!

Nanjing road.

Kyllä valoja riitti!

Tämmönenkin tuli siel kadulla vastaan.

Talon seinään oli tehty lämpömittari.

Applen liike oli joka päivä/ilta täynnä ihmisiä!

Tällanen oli rakennettu ostarin sisälle.

Paljon oli hääpareja liikkeellä kuvaustiimien kans.

Pakkohan se oli turistina mennä sightseeing kierrokselle.

Tommosilla harjoilla ne lakasivat katuja.

En ymmärrä miks ihmiset kuivattaa tavaroitaan tien vieres ku nehän vaan menee entistä paskasemmaks :S

Nyt löyty mulle kallis hääpuku! :D

Teeostari

Kissa oli ottamas päikkäreitä 3 kerroksen ikkunan vieres :o

Näitä hääpareja kyllä riitti....

Kop kop, kuka siellä? Minä täällä, posteljooni Petshkin, toin teille Pörriäisen.

Vanhan kaupungin ostoskuja.

Vanha kaupunki

Oli paljon isoja kultakaloja!

Teetalo

Kaikenlaista rihkamaa

Mäkkärin jätski oli harvinaisen pahan makuista!

Nammmmm, Burger King!

Oli hieman täys olo jälkeenpäin!
Aaah, 5 kerrosta ihanuutta!

Luotijuna

Hahhah, tämmönen kyltti oli ostoskeskuksen vessas ku siel oli pöntöt!